over mij

Wie ben ik?

Ik denk dat jij ook kan vormgeven, je moet alleen nog de juiste tools kennen en tips en tricks krijgen. Sinds ik op mijn 13e voor het eerst Paint Shop Pro installeerde ben ik zelf nooit meer gestopt met het vormgeven. Later stapte ik over op Photoshop, Illustrator en Indesign. Ik ben pas 10 jaar daarna op professioneel niveau gestart als grafisch vormgever en ben daarna andere ondernemers gaan helpen met het ontwikkelen van hun branding én het leren toepassen van hun huisstijl.

Maar het was voor mij niet meteen vanzelfsprekend dat ik hier mijn passie en werk in zou gaan vinden.

Hoe mijn passie is ontstaan

Ik kwam op mijn 13e voor het eerst in contact met vormgeving. Ik was toen een enorme fan van de popgroep Atomic Kitten en maakte elke maand een nieuw ontwerp voor mijn eigen website (fansite) atomickitten.nl waarin ik de meiden promootte. Ik vond het zó fantastisch want ik had zelf alle vrijheid om iets te ontwerpen wat ik mooi vond, in welke vorm dan ook. Ik kon enorm mijn creativiteit hierin kwijt. 

Van de meiden kende bijna alle danspasjes van ze en verzamelde alle CD’s, DVD’s, singles (a en b) en posters. Die ik overigens nog steeds heb. Hun muziek stond op repeat en ik zong elke keer alle nummers met passie mee. Ik nam zelfs videoclips op waarin ik hun stem playbackte.

Door hen ontdekte ik dat ik ook heel veel van zingen en dansen hou, en wilde ik een theateropleiding doen. Als opstapje deed ik mee aan regionale talentenjachten en open podia, volgde ik zanglessen, volgde ik ballet en moderne danslessen, deed ik mee in een theatergroep en deed ik auditie voor een muziektheater opleiding waar ik werd afgewezen op mijn dansen en mijn zang een twijfel was. En mijn ouders geloofden er niet in dat je snel aan werk kan komen in die wereld, en omdat ik veel achter mijn computer zat gaven ze aan dat een basisopleiding (qua inkomen) beter was en stuurden ze me naar een ICT opleiding. Achteraf gezien was dat helemaal niet handig, want in de ICT verandert er zo onwijs veel, als ik er tijdelijk uit was geweest om theater te gaan doen had ik weer moeilijker terug in de ICT gekomen.

Maar het was wel mijn opstapje naar meer. In die jaren maakte ik onwijs veel websites voor vrienden en kennissen en ondertussen bleef ik ook grafische dingen ontwerpen voor mijn fansite voor Atomic Kitten. Ik leerde in de opleiding wel het technische stuk van website bouwen, dus het coderen en programmeren, maar helaas niets over het grafisch vormgeven van websites. Toen ik in het laatste jaar van mijn ICT opleiding in Groot Brittannië woonde om voor een half jaar stage te lopen, werd ik door het management van Liz (een van de meiden van Atomic Kitten) gevraagd of ik wilde helpen met het beheer van haar website en social media. Ik was super enthousiast en het ging mij heel goed af door het technische inzicht wat ik had. 

En toch mistte ik iets.. Toen ik op mijn 20e slaagde voor de ICT opleiding bleef het vormgeven kriebelen.

"Vormgeving gaat voor mij niet alleen over vorm en kleur, het is een beleving, een gevoel, een journey!"

Daarom doe ik het graag.

Toen ik jonger was...

…heb ik veel meegemaakt, waaronder dat mijn moeder 14 jaar borstkanker had, sinds mijn 7e tot mijn 21e. Uiteindelijk is ze overleden. Haar ziekte had een enorme impact op mijn leven omdat ze ook een tijdje depressief was en ik het gevoel had niet te kunnen doen wat ik graag wilde. Nadat ze overleed voelde meer de vrijheid om mijn eigen keuzes te gaan maken en heb de opleiding Communicatie en Multimedia Design gedaan omdat ik meer wilde leren concepten, maar de opleiding bleek veel meer te gaan over online en minder over hoe je een logo maakt. De ene na de andere sollicitatie voor een baan volgde, maar ik werd constant afgewezen om als grafisch vormgever aan de slag te gaan. Waarom? Omdat ik geen professionele ervaring én geen opleiding had. Maar na ongeveer 50 sollicitatie werd ik alsnog aangenomen als junior vormgever bij een supermooi bedrijf waar ik uiteindelijk heel veel ervaring opdeed. 

Ze namen mij aan omdat ik wist te verwoorden wat zij deden, ik had van te voren mijn research gedaan zonder dat ik echt begreep wat het inhield en ik vertelde met zoveel energie en enthousiasme over vormgeving dat zij overtuigd raakten dat ze mij moesten hebben. Dat wat ik met hen deelde over vormgeving gaat voor mij niet alleen over vorm en kleur, het is een beleving, een gevoel, een journey! Daarom doe ik het graag. En nog steeds heb ik die enorme behoefte en interesse in wat anderen doen.

Ik leerde in die tijd enorm veel, ook om met heel veel verschillende soorten huisstijlen te werken van coporate bedrijven, van grote verzekeraars, een vliegtuigmaatschappij en ziekenhuizen. Ik ontwierp voorstellen die grafisch op een luchtige manier gepresenteerd konden worden en paste hierin de huisstijl van de klant toe zodat deze nog meer het gevoel kreeg dat het echt voor hen gemaakt was, maatwerk dus. Ik leerde dus echt goed te kijken naar kleur en kleurverhoudingen, lettersoorten en lettergroottes, en leerde dat consistentie echt belangrijk is om een vertrouwd en herkenbaar gevoel te geven aan jouw klant.

Ondanks dat ik heel blij werd van mijn werk, liep ik in de periode ook mentaal enorm tegen mijzelf aan door wat er vroeger gebeurd was. Ik werkte meer uren dan nodig, durfde geen nee te zeggen en worstelde de hele tijd met het gevoel dat ik moest doen wat iemand zegt dat ik moest doen. Uiteindelijk kreeg ik een burn-out door de combinatie van mijn opleiding, werk én het mentale stuk waar ik tegenaan liep. 

Dit heeft ervoor gezorgd dat ik echt wakker geschud werd. Uiteindelijk ben ik gestopt met mijn HBO opleiding, terwijl ik alleen nog maar mijn afstudeeropdracht hoefde te doen. Na mijn burn-out die zeker 1,5 jaar duurde, ben ik uiteindelijk volledig als zelfstandig ondernemer gaan werken. Ik leerde veel bewuster om gaan met mijn tijd en ik was toen al 6 jaar ondernemer voor mijn sport en yoga lessen, en toch vond ik de stap mega spannend.

Mijn passie

Uiteindelijk ben ik gaan freelancen en kwam ik er na een tijd achter dat het veel leuker vond om te gaan werken voor andere ondernemers, die net als ik ook innovatief en creatief zijn. Echt iets doen met een mindset waardoor je anders denkt en de wereld een stukje beter wil maken.

Ook merkte ik dat ik nog veel creatiever wilde zijn dan werken met bestaande huisstijlen en volgde cursussen om mij nog meer te verdiepen in het ontwikkelen van branding, huisstijlen en het ontwerpen van logo’s.

En omdat ik tijdens mijn burn-out leerde om bewuster om te gaan met mijn tijd en meer wilde doen wat ik leuk vind, wilde ik ook meer gaan werken aan projecten die langer duurden zodat ik de ondernemer, het bedrijf en het merk echt de tijd en aandacht kon geven die het verdiend. Ik begon ook logo’s en huisstijlen te gaan ontwerpen maar mistte iets. Ik wilde mijn kennis meegeven aan mijn klanten en ze hetzelfde gevoel geven als wat ik heb als ik iets ontwerp.

Hoe ik ontdekte wat mijn missie is

Ik startte een een pilot waarbij ik met meerdere ondernemers ging testen hoe het is om met ze aan de slag te gaan met hun vormgeving in de vorm van een abonnement, om voor x aantal uur per maand werk op te pakken. Maar tijdens die pilot kwam ik er per ongeluk achter dat voor mijn klanten een basis hebben en de behoefte om het zelf te leren steeds groter werd. Met name dat laatste. En dus werkt een doorlopend abonnement niet lekker omdat je op een gegeven moment daarna het zelf kan.

Ik wil het vormgeven ondernemers graag leren zodat ze  na een samenwerking met mij zelf nóg beter hun eigen huisstijl kunnen toepassen in nieuwe producten die ze maken. Ik wilde ze HET WAAROM leren.

Want de grootste frustratie voor mij als vormgever is om een logo en huisstijl op te leveren na een traject waarin je helemaal uitgediept hebt waarom je iets doet, en hoe we dat verbonden hebben aan de betekenis van kleur en vormen i.c.m. psychologie, en dat vervolgens die huisstijl dan niet op die manier doorgevoerd word in nieuwe producten. Dat zorgt ervoor dat je alsnog niet het resultaat krijgt wat je graag wil bereiken met het hebben van een huisstijl: consistentie, professionele uitstraling, vertrouwd gevoel door herkenbaarheid en een vertrouwd gevoel over jou door wat kleur- en vormkeuzes (die we verbinden met de psychologie) betekenen.

En hier komt dat samen. 

Anderen leren wat voor gevoel ik krijg bij vormgeving, en dat ze op een laagdrempelige manier aanleren, daar werd ik zó enthousiast van en gaf me zoveel energie! Ik ontdekte dat je door een ondernemer mee te nemen in het proces, zelf doen en kleine tips je al heel goed zelf aan de slag kan. Daarom ben ik gaan werken in trajecten, waarin ik nu samen aan de slag ga met branding, dus logo, huisstijl etc, en daarnaast leer ik je door het samen maken van een product (zoals een ebook, weggever, Instagram template) hoe je dit zelf ook kan toepassen zoals hij klopt. Want uiteindelijk denk ik dat jij het ook kan!

Even wat luchtigheid

Feitjes over mij

  • Ik woon samen met mijn vriend en heb een poes Laila.
  • Ik hou enorm van lekker eten, en eten koken en bakken.
  • Ik geef ook yogalessen en Zumba Fitness en Strong Nation lessen en inspireer daarmee graag andere vrouwen om sporten te gebruiken om goed voor jezelf te zorgen.
  • Soms denk ik dat ik een oude ziel heb, ik luister namelijk heel graag muziek van de jaren 30 tot 80.
  • Ik droom ervan om in een oude vrijstaande boerderij te gaan wonen met een hond, meer poezen en een paard.

Wil je eens

kennismaken?

Met mijn branding-pakketten gaan we samen aan de slag met jouw vormgeving. Of we nu een hele huisstijl ontwikkelen from scratch, of dat we samen werken aan jouw vormgeving skills voor je volgende e-book… Na een traject met mij, heb jij gevoel bij jouw vormgeving en weet je hoe je zelf dingen mooi kunt maken!

Ik ben iemand die vormgeving objectief bekijkt, soms kan het dus zijn dat je tegengas krijgt van mij vanuit een onderbouwde vormgevingskeuze. Ik geef dit zodat je ervan kan leren maar de keuze is uiteindelijk aan jou om er iets mee te doen.

Binnen al mijn pakketten is het uiteindelijke doel dat jij jouw vormgeving niet alleen mooi vindt, maar ook snapt. Dat jij weet hoe de kleuren, lettertypes, witruimtes en elementen met elkaar in verbinding staan. En hoe dat alles er samen voor zorgt dat iets in binnen jouw huisstijl “past”. Jij hoeft dus nooit meer last-minute op zoek naar een vormgever die iets voor je kan maken. Jij kunt je ideeën nu zelf tot leven brengen met de kennis en skills die je opdoet in dit brandingtraject.

Ben jij klaar om met de juiste branding écht jouw ideale klant aan te trekken? En wil je dit zelf kunnen doorvoeren? Heb je vragen of wil je graag met mij aan de slag, of wil je eens sparren over je eigen ontwerpen? Neem hieronder contact met mij op of stuur mij een berichtje via Linkedin of Instagram!

Vul het onderstaande formulier in